lördag 9 juli 2011

Lag och rätt på Internet

Efter att ha läst igenom källor som Kolla källan och lyssnat på jurister så känns det lite som att det man får göra på nätet är...ingenting. Möjligen får du publicera en text du själv har skrivit, bara du inte pratar om något som är upphovsrättsskyddat. Säg att skolan sätter upp en teaterpjäs och sedan filmar den för att lägga ut en snutt i reklamsyfte på hemsidan...FAIL. Eller att jag vill visa en reklamfilm som gått på TV3 för mina elever i Marknadsföringskursen...FAIL. Jag gör en Powerpoint presentation där vi diskuterar annonser som blivit fällda av Reklamombudsmannen och i presentationen finns det bilder på annonserna. Skulle någon elev missa lektionen så får jag inte lägga upp presentationen på Intranätet (men däremot får jag skriva ut den och ge till eleven). Samma sak om man ger eleverna i uppgift att dokumentera sin stad med bilder. Kanske fotar man då en staty som är speciell för staden, t.ex. Rosenbom i Karlskrona. Den redovisningen som eleverna gör får inte läggas ut på hemsidan eller på Intranätet. Funderar just på om man ens får lämna in uppgiften i ett LMS?
Man blir minst sagt lite frustrerad! Men nu ska vi titta på den positiva sidan, man kan faktiskt lösa delar av problemen. Grundregeln är: fråga först. Ta kontakt med den som har upphovsrätten och fråga om du får använda en bild i ett elevarbete t.ex. Tyvärr är detta inte alltid så lätt fick jag erfara när jag skulle låna en Lotta Engberg-låt till en presentation. Efter en veckas jagande och mailande med olika skivbolag så gav jag helt enkelt upp och tog fri musik istället. Detta är också det säkraste alternativet; att använda sig av fria bilder och fri musik, t.ex. med Creative Commons-licens.
Skyddet finns ju såklart där av en anledning nämligen att skydda upphovsmännen och det kan ju vara bra för oss som lärare (och elever) eftersom vi då har rätten till vårt eget material. Om man nu inte är lärare på någon annan nivå än högskola/universitet för då har arbetsgivaren rätten till material som skapas på arbetstid.
Grundregeln är att allt som du skapar själv har du också rätten till och du kan bestämma hur det ska användas. Tar du ett fotografi så är det ditt och du bestämmer över det, men om det är människor med på bilden så måste du be om tillåtelse innan du publicerar det på nätet. Det kan rent allmänt vara ganska bra att be om tillåtelse innan du fotar också, även om du inte behöver det i Sverige. På samma sätt har eleverna rätt till sina arbeten och om du vill ha en elevuppgift som exempel för kommande elever så måste du be eleven om lov.
Om du nu trots allt bestämmer dig för att bedriva din undervisning på nätet, t.ex. i form av en blogg där eleverna kan skriva, så har du uppsiktsskyldighet för den enligt BBS-lagen. Du måste alltså med jämna mellanrum gå in och kontrollera allt som skrivs eller läggs upp där så att det inte bryter mot lagen.
Allt kursmaterial (inom kommunal och statlig verksamhet) är offentlig handling. Det kan gälla inlägg på en blogg eller inlämningsuppgifter som eleverna har gjort. Undantaget är om de skyddas av sekretessprincipen. Detta gäller även mail som du som lärare får och inte kan kasta hur som helst, utan måste gallra enligt de principer som finns. Än så länge är friskolorna undantagna från detta, men det är nog bara en tidsfråga... Tänk även på att efter att en kurs är avslutad så måste allt material arkiveras på lämpligt sätt.

1 kommentar:

  1. Jag funderar en del på det där med att överföra till allmänheten. Om man har till exempel en lösenordsskyddad blogg som inte vem som helst kan få tillgång till genom att bara "signa up" undrar jag om samma sak gäller som om man lägger något på skolans hemsida.

    Men det är ett elände. Jag har i höst tänkt ha en uppgift i kursen KUH1206 där eleverna ska fotografera och presentera sitt hemområde on-line, det blir en total mardröm och jag får köra som tidigare, digitala presentationer på USB-minne och presenterade för klassen. Man kan ju inte ens lägga ut en bild på Globen om jag förstått rätt.

    SvaraRadera